75 jaar Albertkanaal

het Napoleondok was op sterven na dood
toen Kümmer het land een illuster plan bood
Maastricht was onze scheepvaart tot last
onze cargo’s raakten er moeizaam versast

ingenieurs bogen zich over de kwestie
en gaven de regering een goede suggestie:
tussen Maas en Schelde, door ‘t Kempisch plateau
een rechtstreeks kanaal, egaal op niveau

‘t verdrag van Versailles en ‘t Hollands getreiter
motiveerden de staat tot mandaat aan een pleiter
die wist de eis ‘pro Rotterdam’ om te buigen
en de vrekkige tolgrensverplichting te stuiten

onze militaire belangen ten profijt
(want imminent door Nazi-Duitsland bedreigd)
en gesterkt door ‘t limburgs kolenverhaal
stemde ‘t gouvernement de bouw van ‘t kanaal

één watervlak tot het Genkse bekken
zou België tot anti-tank-gordel strekken
148 bunkers naar den Oost opgesteld
vormden een dekking tegen ‘t Duitse geweld

de mergels van Riemst boden het kanaal
een site voor het bolwerk van Eben-Emael
reeds vaak steeg de Maas Luik tot de lippen
een waterbeheersing mocht hen niet ontglippen 

de toevoer van overzees erts en kolen
kon Cockerill’s siderurgie bekoren
onteigening van onvruchtbare heide
zou ook de armoedige Kempen bevrijden

het voorstel werd unaniem geaccepteerd
en de vaartijd naar zee gedecimeerd
‘t kanaal werd in 7 jaar gegraven
van de vurige stede naar de Antwerpse haven

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s