Een luie zomerdag in Haspengouw

(naar Guido Gezelle)

wijl ik zo gelegen was
met in d’hand een koel wijnglas,
zwikzwakkend in mijn hangmat
naast onze luie spinnekat,
genietend van de zonnestralen,
vrij van zorgen en van kwalen
zie ik, met lozen oogopslag,
al het schone van deze dag …

in mijn gedachten hoor ik haar
en haar stem klinkt lief en klaar :
hà, da’s goed, hij ligt te slapen
zal ik swijlst de appels rapen
en de peren, met naarstige spoed,
binst dat hij zijn tukske doet.”
toch geweldig hoe zo’n vrouwke
zorg draagt voor ‘t vermoeide pauwke !

hoor ! daar gaat de schuurpoort klingen
welk aireken zal ze zingen ?
zie ! daar komt ze aangekletterd
oei ! zij zingt zij niet, zij kettert !
lap ! daar hoor ik haar al klagen :
God man, gij verslaapt uw dagen !
in plaats van daar te liggen gapen,
kom drèk mee al ‘t fruit oprapen !!

Geef een reactie

