Saffraan

saffraan mijnheer ? dààr, achter ‘t veld
          waar ’t karrespoor in ‘t rul verzandt
          waar de heuvelrug zich geel verkant
          en pluizen zwermen over ‘t land
daar vindt u vast wat voor u telt !

de oude man schoudert zijn zeis
          zwaait nog zijn klak vol goede moed
          zoals men dat bij afvaart doet
          laverend tussen zwart wrakgoed
ten oorlog, op een laatste reis

als ik eindlijk de geuren ruik
          wijl ‘k mij borsthoog door distels snijd
          voel ‘k mij vermoeid maar ook verblijd
          tot plots een bosadder mij bijt
en ik verlamd ten gronde stuik

geluid van vreemde origine
          wekt mij bij ’t schijnsel van de maan
          waarbij mijn neus glimt van saffraan
          en ik halfblind lichten zie slaan
en klauwen van een dorsmach…

 

Geef een reactie

